Hoe staat het met ons onderwijs?
“Wat vindt u van het onderwijs in Nederland?” Deze enquête trof ik onlangs aan bij de ochtendkrant. Overigens is hij verspreid bij 15 verschillende dagbladen, dus grote kans dat je hem ook gezien hebt. De kranten willen zo de staat van het onderwijs in kaart brengen. Met vragen als “Welke vakken moeten verplicht gegevens worden op scholen en welke mogen verdwijnen” moet duidelijk worden of we onze kinderen wel goed voorbereiden op de steeds sneller veranderende wereld om ons heen.
Ik omarm het initiatief om ook ouders en grootouders bij de discussie rondom het onderwijs te betrekken. Ga zo door… Wat ik jammer vind is dat het onderzoek de nadruk ligt op de vakken die aangeboden worden, terwijl er in het onderwijs juist een koers is ingezet naar het aanleren van vaardigheden.
Waar staat nieuwsgierig zijn en ondernemen?
Waarom wordt aan ouders niet gevraagd hoe zij denken over het leren samenwerken, kritisch denken, het probleem oplossend vermogen van hun kinderen en het bevorderen van creativiteit. Wat te denken van ondernemen en nieuwsgierig zijn. Grote kans dat dit in de toekomst meer wordt behandeld, maar dat de ouders er nu niets over kunnen zeggen. Ik zit met smart te wachten tot de resultaten gepubliceerd worden. Misschien komt er dan ook nog wel een vervolg…
Een veilige plaats voor uw kind , staat er te lezen in ons motto. Het gaat ons niet alleen om goede schoolprestaties. We vinden het zeer belangrijk dat uw kind zich veilig voelt. Dat ons schoolklimaat de sfeer ademt waarin kinderen geaccepteerd worden. We zien het als onze taak de kinderen wederzijds begrip bij te brengen en hen de gaven en talenten van medeleerlingen te leren onderkennen en waarderen.
Van de professional vraagt het kracht en doorzettingsvermogen om je blijvend te verbinden met het werk waar je voor staat. Je kunt meer van betekenis zijn wanneer je in staat bent vakmanschap en je persoonlijke kwaliteiten die in jou als persoon verankerd zijn te combineren.